Erstatning ved pasientskade – dine rettigheter 

Har du blitt påført en skade etter feilbehandling i helsevesenet? Da kan du ha krav på erstatning. Vi hjelper deg å sikre den erstatningen du har krav på. 

Her får du vite hva som skal til for å få erstatning, hva du kan kreve dekket og hvordan du går fram. 

Hva er pasientskade?

Du kan ha rett til erstatning hvis du har blitt påført skade på grunn av: 

  • Feil eller forsinket diagnose 
  • Feil behandling eller komplikasjoner under operasjon 
  • Mangelfull oppfølging etter behandling 
  • Fødselsskader på mor eller barn 
  • Skader etter vaksiner eller legemidler 
  • Infeksjoner fra sykehusopphold 
  • Skader fra medisinsk utstyr 

Dette regnes som en pasientskade 

Dette kan du få i erstatning 

Pasientskadeerstatning skal dekke ditt økonomiske tap og gis både fra Norsk Pasientskadeerstatning (NPE) og forsikringsselskaper. Dette inkluderer: 

  • Tapt inntekt og fremtidig inntektstap 
  • Merutgifter til behandling og medisiner 
  • Utgifter til transport og hjelpemidler 
  • Tilpasning av bolig ved behov 
  • Menerstatning ved varig skade 
  • Forsørgertapserstatning til etterlatte 
  • Barneerstatning ved skade på barn 

Erstatningsbeløpet avhenger av skadeomfanget. Våre klienter har fått alt fra 50 000 kr til over 15 millioner i erstatning etter pasientskade. 

Dette kan du få i pasientskadeerstatning 

Slik går du frem for å få erstatning 

  1. Meld fra om skaden til Norsk pasientskadeerstatning (NPE) 
  2. NPE vurderer om vilkårene for erstatning er oppfylt 
  3. Hvis NPE godkjenner kravet, forhandles det om erstatningens størrelse 
  4. Ved avslag eller lav erstatning kan saken klages til Pasientskadenemnda 
  5. Ved behov kan saken tas videre til domstolene 

Slik søker du pasientskadeerstatning 

Trenger jeg advokat? 

Selv om Norsk pasientskadeerstatning (NPE) behandler erstatningskrav, kan det være klokt å bruke advokat. En spesialisert advokat kan sikre at du får en riktig og rettferdig erstatning. 

Advokaten kan: 

  • Gi råd om erstatningskravet ditt og sjansene for å nå frem  
  • Sørge for at saken blir tilstrekkelig medisinsk utredet  
  • Argumentere for riktig årsakssammenheng mellom behandling og skade  
  • Fremme krav om økt erstatning ved uenighet med NPE  
  • Prøve saken for domstolene hvis nødvendig 

Utgifter til advokat dekkes normalt av NPE eller din rettshjelpforsikring.  

Trenger jeg advokat? 

Selv om Norsk pasientskadeerstatning (NPE) behandler erstatningskrav, kan det være klokt å bruke advokat. En spesialisert advokat kan sikre at du får en riktig og rettferdig erstatning. 

Advokaten kan: 

  • Gi råd om erstatningskravet ditt og sjansene for å nå frem  
  • Sørge for at saken blir tilstrekkelig medisinsk utredet  
  • Argumentere for riktig årsakssammenheng mellom behandling og skade  
  • Fremme krav om økt erstatning ved uenighet med NPE  
  • Prøve saken for domstolene hvis nødvendig 

Utgifter til advokat dekkes normalt av NPE eller din rettshjelpforsikring.  

Erstatningsøkning på 70% etter fødselsskade 

Etter at Pasientskadenemnda kun tilbød 7 mill. i erstatning, økte lagmannsretten summen til 12 mill. – 70% økning og en klar seier for skadelidtes omfattende behov for pleie, omsorg og tilpasning. Se alle resultater

Vanlige spørsmål om pasientskade 

En pasientskade er en skade som oppstår i forbindelse med helsehjelp fra helsepersonell som har offentlig autorisasjon eller lisens.   
 
Både behandling gitt av offentlig helsevesen og privat helsehjelp er omfattet. Dette kan være fysiske eller psykiske skader som følge av undersøkelse, diagnostisering, behandling, pleie eller informasjonssvikt.  
Både feilbehandling og komplikasjoner som burde vært unngått kan gi rett til erstatning. 

Du kan ha rett på erstatning hvis du har fått en skade som skyldes: 

  • Svikt i behandlingen 
  • Teknisk svikt ved utstyr 
  • Smitte eller infeksjon 
  • Vaksinasjon 
  • Andre forhold som helsetjenesten er ansvarlig for 

Det er ikke et krav at helsepersonellet har gjort noe galt – det avgjørende er om skaden kunne vært unngått ved alternativ behandling. 

Hovedregelen er at du må melde saken til Norsk pasientskadeerstatning (NPE) innen tre år etter at du burde forstått at skaden skyldes behandlingen.  
Det er også en absolutt frist på 20 år fra skaden skjedde. Vi anbefaler å søke så raskt som mulig etter at skaden er oppdaget. 

Saksbehandlingstiden varierer fra noen måneder til flere år, avhengig av sakens kompleksitet. NPE har som mål å behandle saker innen ett år, men kompliserte saker kan ta lengre tid. 

Dersom NPE har fattet vedtak om krav på erstatning, dekker NPE som hovedregel   nødvendige advokatutgifter.  Hvis du må klage til Pasientskadenemnda, dekkes advokatutgifter dersom det gis medhold i klagen.  

Det er gratis å søke om erstatning hos NPE. Hvis du får medhold i saken din, dekker NPE også nødvendige utgifter til advokathjelp.  

Saksbehandlingstiden varierer, men regn med 1-2 år hos NPE. Ved klage til Pasientskadenemnda kan det ta ytterligere 1-2 år. Med advokathjelp kan prosessen ofte gå raskere, da vi vet hvilken dokumentasjon som trengs og hvordan saken bør fremstilles. 

Du kan klage til Pasientskadenemnda innen tre uker. Det er gratis å klage, og vi anbefaler at du får advokathjelp til klagen. Utgiftene til advokat dekkes hvis du får helt eller delvis medhold. 

Du må ha et økonomisk tap på minst 10 000 kroner eller en varig medisinsk invaliditet på minst 15 prosent for å ha rett til erstatning. Les mer om invaliditetsvurdering

Ja, hvis behandlingen var del av det norske behandlingstilbudet eller ble dekket av folketrygden. Vi vant nylig en prinsipiell sak i Høyesterett som styrket pasienters rett til erstatning for behandling i utlandet. 

For å ha rett til erstatning må du ha fått en faktisk skade eller et økonomisk tap. Misnøye med behandlingen alene gir ikke rett til erstatning. Er du usikker, tilbyr vi en kostnadsfri vurdering av din sak. 

Du kan søke selv, men vi anbefaler å kontakte advokat tidlig i prosessen. Særlig viktig er dette hvis: 

  • Du har fått avslag fra NPE 
  • Saken din er kompleks eller omfattende 
  • Du er usikker på dine rettigheter 
  • Du ønsker å være sikker på at du får den erstatningen du har krav på 

Vi i Advokatfirmaet Ness Lundin har omfattende erfaring med pasientskadeerstatning og ser ofte at vi oppnår betydelig høyere erstatning enn det opprinnelige tilbudet.