Erstatning etter ulykkesforsikring
En ulykkesforsikring kan gi deg rett til erstatning hvis du blir skadet i en ulykke. Men hva regnes egentlig som en ulykke, og hvilken erstatning kan du ha krav på?
Hva er en ulykkesforsikring?
Ulykkesforsikring gir rett til økonomisk kompensasjon hvis du blir påført skader i en ulykke. Forsikringen kan være tegnet privat eller være del av en kollektiv ordning gjennom arbeidsgiver, fagforening eller idrettslag. Bilforsikring, reiseforsikring mv, har ofte også en ulykkesdekning.
Når kan du ha rett til erstatning?
For å ha rett til erstatning må du ha vært utsatt for det som defineres som en «ulykke» i forsikringsvilkårene – typisk en plutselig og uventet ytre hendelse. Belastningslidelser og sykdommer som utvikler seg over tid gir normalt ikke rett til erstatning.
Skade som følge av illebefinnende eller anfall, skyldes ikke en ytre hendelse og dekkes normalt ikke. Skader fra risikofylte aktiviteter er ofte spesifikt unntatt i vilkårene.
Hva kan du få i erstatning?
Forsikringsvilkårene regulerer ofte hva du kan få utbetalt. Erstatningen omfatter ofte:
- Dekning av medisinske utgifter
- Engangsutbetaling ved varig medisinsk invaliditet (VMI)
- Engangsutbetaling til etterlatte ved dødsfall
Har du flere ulykkesforsikringer, kan du ha rett til utbetaling for varig medisinsk invaliditet fra alle. Dekning av utgifter kan ikke kreves flere ganger.
Viktig å tenke på ved erstatningsoppgjør
Som vi nylig så i saken med 15 år gamle Mia som ble skadet i en alpinulykke på skoletur, kan det være krevende å få forsikringsselskapene til å akseptere erstatningsansvar. I denne saken mente selskapene først at hun hadde tatt en bevisst risiko, men snudde etter press fra oss og media.
Noen viktige punkter:
- Meld fra om skaden så raskt som mulig og senest ett år etter at du forstår at skaden blir varig
- Dokumenter hendelsesforløpet nøyaktig
- Oppsøk lege og sørg for helsehjelp og dokumentasjon av skadene
Hvordan kan vi hjelpe?
Advokatfirmaet Ness Lundin har over 30 års erfaring med forsikringssaker. Vi kan:
- Vurdere om hendelsen kvalifiserer som «ulykke» etter vilkårene
- Sikre at du får en rettferdig vurdering av invaliditetsgrad
- Forhandle med forsikringsselskapet på dine vegne
- Bistå ved en klage eller eventuell rettssak
