Slik søker du om pasientskadeerstatning
Har du blitt påført en skade under behandling i helsevesenet? Da kan du ha rett til erstatning. Her får du en enkel guide til hvordan du går frem for å søke pasientskadeerstatning.
Dette må du vite før du søker
For å ha rett til pasientskadeerstatning må følgende krav være oppfylt:
- Skaden må som hovedregel skyldes en svikt i behandlingen
- Det kan unntaksvis gis erstatning som skaden er særlig stor eller uventet, selv om det ikke foreligger svikt i behandlingen
- Skaden må ha ført til et økonomisk tap på minst 10 000 kroner, eller gitt varig medisinsk invaliditet på minst 15 prosent
- Saken må meldes til NPE (Norsk pasientskadeerstatning) innen tre år fram man fikk kunnskap om skaden og følgene av skaden (det finnes noen unntak)
Slik går du frem – steg for steg
1. Send inn skademelding til NPE
- Fyll ut skademeldingsskjema på NPEs nettsider
- Du kan velge å fylle ut digitalt eller skrive ut og sende i posten
- Beskriv hva som skjedde og hvilke skader du har fått
- Legg ved dokumentasjon hvis du har
Tips: Vent gjerne til du ser om skaden blir varig før du sender inn skademeldingen, men ikke mer enn tre år.
2. NPE behandler saken din
- NPE innhenter all nødvendig dokumentasjon
- De vurderer om vilkårene for erstatning er oppfylt
- Du får et vedtak som forteller om du får erstatning eller ikke
3. Hvis du får medhold
Får du medhold, har du rett til:
- Dekning av alle økonomiske tap som følge av skaden
- Utgifter til advokat for å beregne erstatningen
- Erstatning for varig mén (menerstatning)
4. Hvis du får avslag
Du har rett til å klage hvis du får avslag. Husk:
- Klagefristen er bare 3 uker
- Klagen behandles av Pasientskadenemnda
- Det er gratis å klage
- Du bør få hjelp av advokat til å klage
Når bør du kontakte advokat?
Det kan være lurt å kontakte advokat:
- Hvis du er usikker på om du har en sak
- Når du skal klage på et avslag
- For å sikre at du får riktig erstatningsbeløp
- Hvis saken skal til domstolene
