Erstatning ved skade på hus, innbo eller andre ting 

Har du fått skade på bolig, innbo, bilen eller andre verdifulle eiendeler som du har forsikret? Da har du normalt rett på full erstatning for ditt økonomiske tap gjennom forsikringen.  

Noen ganger kan det oppstå uenighet med forsikringsselskapet om hva som er det økonomiske tapet, eller om du har rett til full utbetaling.

Hovedregler for tingskadeerstatning

Et testament er et juridisk dokument der du bestemmer hvordan din formue skal fordeles etter din død. Uten testament fordeles arven etter arvelovens regler. Et testament gir deg mulighet til å: 

  • Du har krav på full erstatning for ditt økonomiske tap 
  • Skaden må være forårsaket av en plutselig og uforutsett hendelse 
  • Du må normalt søke dekning hos forsikringsselskapet, ikke skadevolder 
  • Forsikringen dekker den tapte bruks- eller salgsverdien, og ikke nødvendigvis en ny gjenstand 

Når kan erstatningen bli redusert? 

1. Ved grov uaktsomhet 

Vanlig ubetenksomhet påvirker sjelden erstatningen, men ved grov uaktsomhet kan erstatningen bli redusert. Eksempler: 

  • Forlate bilen uten parkeringsbrems 
  • Kjøre i ruspåvirket tilstand 
  • Etterlate verdigjenstander uten tilsyn og tilstrekkelig sikring 

2. Ved brudd på sikkerhetsforskrifter 

Erstatningen kan falle bort hvis du bryter sikkerhetsforskrifter som følger av forsikringsvilkårene dine. Eksempler kan være: 

  • Manglende snømåking av tak 
  • Ikke holde boligen oppvarmet mot frost 
  • Unnlate å låse sykkelen 

3. Ved forsettlig skade 

Skader påført med vilje dekkes ikke hvis hensikten var å få forsikringsutbetaling. Forsikringsselskapet må bevise at dette var tilfellet. 

4. Ved uriktig informasjon 

Gir du feil informasjon til forsikringsselskapet ved inngåelse av avtale om forsikring eller ved et forsikringsoppgjør, vil det kunne påvirke forsikringsselskapets plikt til å erstatte det som er skadet 

Vanlige utfordringer ved forsikringsoppgjør 

  1. Uenighet om skadeomfang  
    • Særlig utfordrende ved omfattende skader som flom eller ras 
    • Viktig å dokumentere alle skader grundig 
    • Vurdering om skaden kan repareres eller det må anskaffes ny 
  2. Verdivurdering  
    • Takstmannens vurderinger inneholder skjønn 
    • Mulighet for forsikringsskjønn ved uenighet 
  3. Dokumentasjonskrav  
    • Du må sannsynliggjøre skadeomfanget 
    • Ta bilder og behold kvitteringer 

Når bør du kontakte advokat? 

Du bør søke juridisk bistand hvis: 

  • Forsikringsselskapet avslår kravet 
  • Du er uenig i erstatningens størrelse 
  • Selskapet hevder du har opptrådt grovt uaktsomt 
  • Det er uenighet om verdivurderingen  

Hvordan kan Ness Lundin hjelpe? 

Vi har lang erfaring med forsikringssaker og kan: 

  • Vurdere om avslaget er rettmessig 
  • Bistå i dialog med forsikringsselskapet 
  • Sikre at du får riktig erstatning 
  • Representere deg ved eventuell tvist