Yrkesskader – dine rettigheter i NAV-systemet 

Har du blitt skadet på jobb eller fått en yrkessykdom? Da har du en rekke rettigheter i NAV-systemet som du bør kjenne til. Her gir vi deg en oversikt over de viktigste ytelsene – og noen gode råd på veien. 

Meld skaden til NAV  

Det aller første du må gjøre er å melde yrkesskaden eller yrkessykdommen til NAV. Fristen er ett år etter skaden eller fra du ble klar over årsaken til sykdommen. Dersom skaden er meldt senere enn ett år, stilles strengere krav for å få den godkjent.  

Arbeidsgiver plikter å melde skaden for deg, men dobbeltsjekk at de faktisk har gjort det. Hvis ikke må du melde fra selv. Bruk NAVs skjema for yrkesskademelding. 

Godkjenning som yrkesskade  

For å få rettigheter etter folketrygdloven må skaden din godkjennes som yrkesskade eller yrkessykdom av NAV. Da må den ha skjedd i arbeid, på arbeidsstedet, i arbeidstiden. 

Bare sykdommer som står på listen over godkjente yrkessykdommer regnes som yrkessykdommer. Det må være sannsynlig årsakssammenheng med jobben. Vanlige belastningslidelser er ikke omfattet og godkjennes ikke yrkesskader/yrkessykdommer. 

Sykepenger og AAP 

Som yrkesskadd har du rett til sykepenger på lik linje med andre. Men du har rett til sykepenger selv om du er student eller arbeidsledig når skaden skjer.  

Når sykepengeperioden er over, kan du søke om arbeidsavklaringspenger (AAP). Her har du en fordel ved yrkesskade: Nedsatt arbeidsevne med 30 prosent er nok til å få AAP, mot vanligvis 50 prosent. Beregningsreglene (størrelsen på utbetalingen) er gunstigere ved yrkesskade.  

Yrkesskadefordeler ved uføretrygd  

Uføre etter yrkesskade kan få beregnet uføretrygden på gunstigere måte enn ordinært uføre. Kravet til nedsatt inntektsevne senkes fra 50 til 30 prosent. Trygden kan også beregnes ut fra en høyere tidligere inntekt. 

Her kan det være mye å hente for de som blir langvarig syke eller skadd etter ulykker på jobb. Bruk kalkulatoren på NAVs nettsider for å beregne din ytelse. 

Menerstatning fra NAV  

Har skaden din medført varig medisinsk invaliditet på 15 prosent eller mer, kan du ha rett til menerstatning fra NAV. Menerstatning er kompensasjon for tapt livsutfoldelse. 
Størrelsen på erstatningen følger en fast tabell basert på invaliditetsgraden din. Den laveste satsen (15-24 prosent invaliditet) gir årlig 7 prosent av folketrygdens grunnbeløp (per 1.5.23 kr 112.798). Det skjer imidlertid en reduksjon ut fra alder.  

Beregningen er komplisert og vanskelig å regne ut selv. Vil du være helt sikker på at du får riktig erstatning bør du kontakte advokat. 

Dekning av utgifter  

Yrkesskadde får dekket alle nødvendige utgifter til behandling, reiser og opphold i forbindelse med godkjent yrkesskade. Her slipper du å betale egenandeler slik som andre pasienter må. 

Har du hatt ekstra utgifter i forbindelse med yrkesskaden, for eksempel til medisiner, behandlingshjelpemidler eller reiser, kan du søke om å få dekket disse av NAV. Ta vare på alle kvitteringer! 

Men husk – du kan ha rett på enda mer!  

De ytelsene og rettighetene du har i NAV-systemet er altså gode og viktige. Men de er ikke nødvendigvis nok til å dekke hele ditt økonomiske tap. 

I tillegg til det du får fra NAV, kan du nemlig ha rett til erstatning fra arbeidsgivers yrkesskadeforsikring. Denne erstatningen vil ofte være høyere enn ytelsene fra NAV. 

Viktige poster som inntektstap, menerstatning, fremtidige utgifter og hjemmearbeidstap kan kreves dekket fullt ut av forsikringen. For slike krav er det smart å ha en advokat som kan beregne riktig erstatning og forhandle med selskapet. 

Derfor er vårt klare råd: Søk om alle ytelser fra NAV, men ikke glem å undersøke rettighetene dine på forsikringssiden også! Oftest har forsikringssaken størst økonomisk betydning! 

Advokatfirmaet Ness Lundin tilbyr gratis vurdering av din yrkesskade/yrkessykdom. Vi bistår med alt fra meldinger og søknader til forhandling og søksmål mot forsikringsselskaper når det trengs. 

Våre fremste eksperter på yrkesskader hjelper deg å få full erstatning, ikke bare fra NAV men også på forsikringssiden. Send oss en henvendelse eller ring oss i dag for en uforpliktende prat om din sak.

Vanlige spørsmål om yrkesskader og NAV  

Du kan få sykepenger i opptil ett år etter yrkesskaden. Har du fortsatt nedsatt arbeidsevne etter 52 uker, kan du søke om arbeidsavklaringspenger (AAP). Ved yrkesskade er det nok med 30% nedsatt arbeidsevne for å få AAP, mot vanligvis 50%. 

En yrkessykdom er en sykdom som skyldes skadelig påvirkning på jobben over tid, for eksempel støv, støy eller kjemikalier. For å godkjennes som yrkessykdom må sykdommen stå på særskilt liste i loven og det må være sannsynlig at den skyldes jobben. Vanlige belastningslidelser godkjennes ikke. 

Fra NAV er hovedregelen at bare invaliditet på 15% eller mer gir rett til menerstatning. Men fra yrkesskadeforsikringen kan du ha rett på erstatning også for lavere invaliditetsgrad, hvis arbeidsgiver har tegnet en ekstra god forsikring. Det er viktig å undersøke! Du kan uansett ha rett til erstatning for inntektstap fra forsikringsselskapet selv om invaliditetsgraden er under 15 %! 

Nei, etter godkjent yrkesskade dekker NAV egenandeler på offentlig behandling. Du slipper å betale for lege, fysioterapeut, medisiner på blå resept osv. Du får også dekket reise- og oppholdsutgifter i forbindelse med behandling. 

Ja, har skaden din gitt varig medisinsk invaliditet, får du såkalt menerstatning som skal kompensere for redusert livskvalitet. NAV gir menerstatning ved invaliditetsgrad på 15% eller mer. Fra forsikringen kan du – om det er tegnet en spesielt god forsikring – få menerstatning også for lavere invaliditet. 

Erstatningen fra yrkesskadeforsikringen skal dekke hele ditt økonomiske tap, og gis i tillegg til NAV-ytelsene. Viktige poster er tapt inntekt, varige mén, tap av evne til arbeid i hjemmet, utgifter og renteutgifter. Totalbeløpet vil variere veldig ut fra skadeomfang og inntektsnivå, men kan fort komme opp i millionbeløp. Husk å melde fra til forsikringsselskapet! 

Nei, som hovedregel dekkes utgifter til advokat av forsikringsselskapet så lenge det foreligger en skade og så lenge utgiftene ligger innenfor det rimelige og nødvendige. Du trenger altså ikke bekymre deg for store egenutgifter. Det lønner seg å kontakte advokat så tidlig som mulig i prosessen. 

Alle arbeidsgivere må ha yrkesskadeforsikring for sine ansatte. Krav meldes til forsikringsselskapet arbeidsgiver brukte på skadetidspunktet. Får du ikke informasjon fra arbeidsgiver, kan du sjekke med de største forsikringsselskapene eller be en advokat undersøke.  

Om det ikke lar seg gjøre å finne opplysninger om hvor det var tegnet forsikring, eller om arbeidsgiver ikke hadde tegnet forsikring, vil Yrkesskadeforsikringsforeningen betale erstatning.