Menerstatning ved yrkessykdom: Alt du trenger å vite
Har du fått en varig sykdom som følge av forhold på jobben? Da kan du ha krav på menerstatning – en kompensasjon for redusert livskvalitet, uavhengig av økonomisk tap. Du kan ha rett til dette både fra NAV og fra arbeidsgivers forsikringsselskap
Hva er en yrkessykdom?
En yrkessykdom er en sykdom som utvikler seg over tid på grunn av skadelig påvirkning på arbeidsplassen. Dette skiller seg fra yrkesskader som oppstår plutselig ved en arbeidsulykke.
Typiske eksempler på yrkessykdommer er:
- Hørselsskader fra langvarig støyeksponering
- Lungesykdommer fra innånding av støv eller kjemikalier
- Eksem eller allergier fra kontakt med skadelige stoffer
- Vibrasjonsskader etter bruk av vibrerende verktøy
Vilkår for menerstatning ved yrkessykdom
For å få menerstatning for en yrkessykdom må tre hovedvilkår være oppfylt:
1. Sykdommen må være godkjent som yrkessykdom
NAV og forsikringsselskapene krever at sykdommen er på den offisielle listen over godkjente yrkessykdommer, også kalt «yrkessykdomslisten». Det må dokumenteres at du har vært utsatt for skadelig påvirkning i arbeidet som kan gi slik sykdom.
2. Sykdommen må være varig
Det må være klart at sykdommen vil vare i minst 7-10 år fremover. Kortvarige plager gir ikke rett til menerstatning.
3. Sykdommen må gi betydelig medisinsk invaliditet
Som hovedregel kreves minst 15% varig medisinsk invaliditet. Dette er et mål på hvor mye sykdommen påvirker din fysiske og/eller psykiske funksjon, uavhengig av yrke eller arbeidssituasjon. Invaliditetsgraden bestemmes av invaliditetstabellen gitt i forskrift.
Dokumentasjon av yrkessykdom
For å få godkjent en yrkessykdom som grunnlag for menerstatning, trenger du:
- Dokumentasjon på at du har vært utsatt for skadelig påvirkning i arbeidet
- Bekreftelse fra arbeidsgiver om arbeidsforhold og eksponering
- Medisinske undersøkelser som bekrefter diagnosen
- Spesialisterklæringer som kobler sykdommen til arbeidspåvirkningen
- Dokumentasjon på varig funksjonsnedsettelse
Utmåling av menerstatning
Menerstatningen beregnes ut fra:
- Graden av medisinsk invaliditet (minst 15%)
- Din alder når sykdommen ble konstatert
- Om du velger månedlige utbetalinger eller engangssum
NAV bruker en fast invaliditetstabell for å fastsette invaliditetsgraden.
Søknadsprosessen
Prosessen med å søke menerstatning for yrkessykdom kan være kompleks og tidkrevende. Her er de viktigste stegene:
- Meld fra til arbeidsgiver og NAV så snart sykdommen oppdages
- Dokumenter eksponering og sykdomsutvikling grundig
- Få spesialisterklæringer som bekrefter årsakssammenheng
- Send søknad om godkjenning som yrkessykdom
- Søk menerstatning når tilstanden er stabil
Har du fått avslag på menerstatning?
Mange opplever dessverre å få avslag på søknader om menerstatning ved yrkessykdom, selv om de har krav på erstatning. Dette kan skyldes:
- At skaden faller utenfor hva som regnes som yrkessykdom [Emil: Lag internlenke til “Hva som godkjennes”]
- Manglende dokumentasjon på eksponering
- Tvil om årsakssammenheng
- Feil vurdering av invaliditetsgrad
- For sen melding av sykdommen
