Promillegrense, hjelmpåbud og aldersgrense
For å ivareta sikkerheten til brukere av elsparkesykler og andre trafikanter, er det vedtatt en rekke innstramminger i reglene for elsparkesykler. Mens det tidligere var få normeringer utover den generelle aktsomhetsnormen i veitrafikkloven, innebærer omklassifiseringen av små elektriske kjøretøy fra «sykkel» til «motorvogn» at den alminnelige promillegrensen på 0,2% vil gjelde ved bruk av elsparkesykkel.
Her kan du lese mer om reglene som gjelder ved trafikkulykke med elsparkesykkel.
Assisterende generalsekretær i Personskadeforbundet, Per Oretorp, er glad for regelendringen.
– En stor andel av ulykkene vi har sett de siste årene har skjedd i ruspåvirket tilstand. Slik kjøring utsetter både brukeren og andre trafikanter for fare. Elsparkesykler har et stort skadepotensial, og det er derfor naturlig at førere av elsparkesykler underlegges samme regler som ved føring av bil og moped. Det er grunn til å tro at et strengere regelverk vil bidra til færre skader, sier Oretorp.
Innføringen av den alminnelige promillegrensen innebærer at bruk av elsparkesykler i ruspåvirket tilstand, f.eks. hvis man har drukket alkohol, sanksjoneres i tråd med de alminnelige reglene for ruspåvirket kjøring. Både fengselsstraff, bot og tap av førerrett kan være aktuelt. I tillegg blir det innført aldersgrense på 12 år for bruk av elsparkesykler og hjelmpåbud for barn under 15 år.
– For å ivareta sikkerheten til brukere av elsparkesykler hadde det selvfølgelig vært ønskelig med et generelt hjelmpåbud. Aldersgrense og påbud om bruk av hjelm vil redusere risikoen for alvorlige skader hos de yngste brukerne av elsparkesykler – det er vi glade for, sier Oretorp. Det er likevel i all hovedsak voksne som pådrar seg så alvorlige skader at det oppstår behov for akutt helsehjelp og i svært mange tilfeller er det da snakk om hodetraumer. Et generelt hjelmpåbud ville hatt en langt større skadeforebyggende effekt og også harmonert med regelverket for andre motorvogner.